Brandvertragend middel zelf maken

Ik heb lang gezocht naar een leverancier die ook aan particulieren, in kleine hoeveelheden brandvertragende producten voor textiel en papier kon leveren. De enige die ik vond was een internetwinkel in Nederland maar door de verzendkosten liep de prijs dan op tot bijna 55 euro per liter.

Een bus van 1 liter kost inclusief btw 32,73 euro, daar komen 20,82 euro verzendingskosten bij Ă©n 1,37 euro betalingskosten: totaal 54,92 euro voor een product dat voor driekwart uit water bestaat. Dan maar een alternatief gemaakt op basis van receptjes op internet, ik kwam telkens dezelfde formule tegen, dus ging ik aan de slag met borax en boorzuur. En wonder boven wonder: het werkt ! Ik heb de proef op de som genomen: een stukje oude badhanddoek ondergedompeld in het mengsel, laten drogen en dan een vergelijkende vuurproef. Bij de behandelde stof duurt het drie keer zo lang voor ze begint te branden ! Nu kan ik mijn stofjes die ik gebruik voor het maken van lampen een brandvertragende behandeling geven.

Voor wie het zelf wil proberen, is hier de link met instructies : http://www.ehow.com/how_7833023_homemade-fire-retardant-chemicals.html
of in het Nederlands:

  • 85 gram boorzuur
  • 200 gram borax
  • 2 liter heet water

de rest van deze oplossing kan je in een fles nog bewaren, hoe lang juist weet ik niet, in elk geval goed schudden voor gebruik ! Borax en boorzuurpoeder kan je kopen bij een drogist, hoewel ik er zelf geen enkele heb gevonden die het in huis had, enkel online in Nederland voor respectievelijk 5,24 euro per kilo en 7,88 euro per 800 gram (en maar 3,95 euro verzendkosten). Als je van rekenen houdt kan je eens uittellen hoeveel winst je maakt door dit zelf te brouwen.

Het gebruik op papier heb ik nog niet getest, dat is voor binnenkort. Ik hou je op de hoogte.

4 thoughts on “Brandvertragend middel zelf maken

Geef een reactie

