Lampenkap zelf maken – de vorm tekenen

Hoe zelf een lampenkap op maat maken ?

Als je zelf een traditionele lampenkap wil maken krijg je zoals ik, waarschijnlijk te maken met de vraag hoe je die uitgevouwen vorm moet tekenen. Na veel surfen en narekenen ben ik er in geslaagd om een beknopte en (hopelijk) begrijpelijke handleiding te maken. Zie ook hier voor bijkomende info.

Je hebt nodig:

  • meetlat
  • gradenboog
  • passer
  • potlood
  • papier, groot genoeg bvb. patroonpapier
  • schaar
  • eventueel touwtje en duimspijker (voor grote cirkels)

Open de onderstaande link en sla het formulier op in je computer, als excel of open source bestand. Als je het gewoon opent vanuit deze link, kan je geen cijfers invoeren. Als je het opent vanuit je eigen programma, lukt het normaal gezien wel.

Vul in dit werkblad, in de groene vakken, de maten van je lampenkap in  : de gewenste diameter van de bovenkant, de gewenste diameter van de onderkant en de gewenste hoogte van de kap.

invuldocument lampenkap

In de blauwe vakken verschijnen de verschillende uitkomsten. Aan de hand van deze cijfers maak je volgende tekening:

Teken horizontaal lijnstuk A met de afmetingen uit vakjes ‘lijnstuk r1’ en ‘s’. Dus als r1 = 5 dan teken je een stukje van 5 cm (rood op de tekening), s = 6, dan teken je vanaf punt X nog een stukje bij van 6 cm (blauw op de tekening).

Punt X staat niet op alle foto’s afgebeeld, dus teken dat er voor jezelf nog even bij.

leg de gradenboog, horizontaal op lijnstuk A, met het gaatje aan de linkerkant van het lijnstuk A en duidt de hoek aan met de waarde uit vakje ‘binnenhoek’

trek vanaf de linkerkant van lijnstuk A, het lijnstuk B en laat dit door het punt snijden dat je zojuist bepaald hebt met je gradenboog. De afmetingen zijn dezelfde als bij lijnstuk A.

Trek met de passer een cirkeldeel van lijnstuk A naar lijnstuk B, door de punten X.

Daarna een cirkeldeel van lijnstuk A naar lijnstuk B vanaf het einde van de lijnstukken. Voor het grote cirkeldeel is je passer misschien niet groot genoeg, gebruik dan een touwtje en duimspijker, zoals op deze foto te zien is:

Knip het cirkeldeel uit, (dat is het strookje tussen cirkeldeel A en cirkeldeel B) met aan één kant een extra stukje om aan elkaar te lijmen.

Je kan dit patroon nu gebruiken en op stof of ander materiaal overtekenen.

Laat je me eens weten of dit voldoende duidelijk is om aan de slag te gaan, of beter nog: stuur me een foto van je lampenkap als ze klaar is !

Veel plezier.

16 thoughts on “Lampenkap zelf maken – de vorm tekenen

  1. een halve dag zelf geprobeerd het uit te vogelen en toen kwam ik deze handleiding tegen, nu in een uur gelukt, dankjewel!

  2. Hoi, lijkt me een handige tool! Ik ga er alvast ook mee aan de slag. Ik vroeg me net af of er al rekening is gehouden met de extra stof om aan de boven- en onderring een omslag te voorzien.
    Bedankt!

    • graag wil ik een lampekap maken met de volgende maten:
      bovenste omtrek 10 cm
      onderste omtrek 40 cm
      hoogte 15 cm

      Alvast hartelijk dank

      • Beste Marianne,
        bovenste omtrek 10 cm; bedoel je doormeter?
        onderste omtrek 40 cm; bedoel je doormeter?
        hoogte 15 cm; loodrechte of schuine hoogte?
        Als ik weet wat je bedoeld, kan ik het uitrekenen.
        Mvg, Ronald

    • Beste,
      I zou dit principe willen proberen om een ovale uigeschuinde wieg te bekleden met stof die gedubbeld is met wattine/dacron. Heb je hiervoor enkele tips ?
      Alvast bedankt voor een reactie.
      Anne-Mie Nauwelaerts
      014/45.00.05

      • Beste, Anne-Mie, de eenvoudige formule geldt enkel voor ronde lampenkappen. Voor ovale moet je de 2 ovalen verbinden met staafjes en daarrond stevig papier wikkelen en boven -en onderaan afknippen om een pasvorm te bekomen. Voor de wieg van binnen te bekleden, moet je binnenin stevig papier tegen de wand drukkken en aftekenen tegen boven -en onderkant. Zo bekom je de mal voor een ovaal.

  3. Tja, bij mij lukt het dus niet goed. Ik probeer een kap te maken met diameters (midelllijn, niet straal) van 6,8 en 18,5 cm en een hoogte (niet lengte) van cm.

    Wele waarden voor R, S en hoek zou ik dan moeten krijgen?

Geef een reactie

