Wasvaste tekeningen met potlood op textiel

 

vlinder coverOnlangs zag ik een artikel waarin staat hoe je met kleurpotloden kan tekenen op stof én hoe die creaties dan ook wasbaar blijven. Dat moest ik natuurlijk proberen. Op de achterkant van een stukje voorgewassen wit katoen heb ik eerst een stukje papier gestreken, het papier heeft een glanzende waslaag waardoor het tijdelijk blijft plakken. In Engelstalige artikels is altijd sprake van freezerpaper maar dat is hier enkel te koop in speciaalzaken en dus redelijk duur. Sommige soorten verpakkingspapier hebben ook zo’n laagje en kunnen perfect dienen.
kleuren 2014-04-03 004De aangeprezen kleurpotloden zijn van het merk Derwent type Inktense watercolour. Ik wilde deze vergelijken met de wateroplosbare kleurpotloden van Caran d’Ache. Ik heb zoveel mogelijk dezelfde kleuren gebruikt maar de tinten verschillen wel natuurlijk. Hieronder op de foto’s kan je de kleurnummers terugvinden.
kleuren 2014-04-02 007
Deze hierboven zijn de Inktense Derwent potlodenkleuren 2014-04-02 004 kleuren 2014-04-02 005 en deze de Caran d’Ache Supracolor soft. Allebei kunnen ze met water op papier of op stof opgelost worden en uit mijn test blijkt dat ze ook allebei wasbaar zijn na het drogen. Het grote verschil tussen beide: als je na het drogen van de eerste laag nogmaals een kleur zet, zal bij Caran d’Ache ook de onderliggende laag terug oplossen als je water toevoegt, bij Derwent blijft de onderliggende laag vast. Voor beide zijn er toepassingen dus het hangt er maar vanaf welk resultaat je wil bekomen.

De Derwent potloden schrijven ook iets makkelijker, ze zijn wat dikker en zachter. kleuren 2014-04-02 001Naast water heb ik ook textielmedium gebruikt : Golden GAC 900. Dit medium kan ook gebruikt worden om gewone acrylverf te verdunnen waarmee je dan op textiel, wasechte tekeningen kan maken.  Je moet dan wel je textiel na het drogen strijken om de verf te fixeren.

Bij het gebruik met de potloden is er een licht verschil te zien in de helderheid van de kleuren: met het medium lijken ze iets sterker. Ik heb ook de indruk dat water sneller ‘uitloopt’ dan het medium.

De foto’s zijn niet geweldig maar dat is dan ook een vak dat ik niet goed ken (of waar ik te weinig tijd voor neem 🙂

Dit zijn de kleuren op katoen, zonder water of medium.testkleur7 testkleur6Caran d’Ache met watertestkleur5hieronder Derwent Inktense met waterkleurtest derwent

Derwent Inktense: links met medium, rechts met water

tassen derwent
Caran d’Ache : links met water, rechts met medium

tassen caran

Hieronder nog een impressie van mijn eerste tekening/test. De zwarte lijnen zijn gemaakt met de watervaste pen (0.3 mm) van Faber-Castell

faber castell

De lijnen zijn ingekleurd met potlood en dan uitgewassen met textielmedium.
vlinder1

Rond de tekening heb ik dan een lijn getrokken met ‘Colorstop’ van Marabu. Op de plaats waar je dit medium aanbrengt kan geen verf indringen. In geval van nood kan je hiervoor zelfs Velpon schoollijm gebruiken, waarschijnlijk zelfs alle wateroplosbare kleurloze papierlijm. Wel kijken op het etiket of het water uitwasbaar is. Ik heb het eens geprobeerd en het gaat goed, alleen is het opbrengen niet zo nauwkeurig omdat de dop niet zo fijn is. Na het opbrengen eerst helemaal laten drogen !
vlinder2vlinder3als het contourmiddel droog is, de achtergrond kleuren en mengen met water of textielmedium. Grote oppervlakken zijn moeilijker mooi egaal te krijgen, je kan die eventueel opvullen met textielverf.vlinder5Het is niet perfect maar voor een eerste poging ben ik toch tevreden.

TIPS

  • Je kan ook eerst de stof natmaken en daarop met potlood kleuren
  • Je kan ook de potloodpunt natmaken en daarmee op droge stof tekenen

Tijd om verder te experimenteren ! Veel plezier ermee.

Geef een reactie

