Een hoek instikken – handleiding

hoeken instikken 6

Hieronder vind je een handleiding om een strook of bies te stikken in een hoek.

hoeken instikken 1

dit zijn de stofdelen : de buitenranden zijn van gelijke afmetingen, er is 1 cm naad getekend. Het gestreepte stofje is bvb. een halsuitsnijding, het gebloemde stofje is voor een inzetstukje of bies.

hoeken instikken 2

Leg het inzetstukje met de goede kant op de goede kant van de gestreepte stof. Zorg dat de getekende potloodlijnen mooi op elkaar liggen. Begin te stikken EXACT vanuit het puntje. hoeken instikken 2b

Geef een knipje ALLEEN in de gestreepte stof, tot vlakbij de eerste gestikte steek. Leg nu de andere kanten van het inzetstuk en gestreepte stof op elkaar, zoals in stap 1.

hoeken instikken 3

Begin weer met stikken aan de punt.

hoeken instikken 4

Strijk de flapjes open, strijk de naden naar één kant, ofwel naar de kant van het inzetstuk ofwel naar de kant van het gestreepte stuk.

hoeken instikken 6

klaar ! Je kan deze techniek gebruiken om bvb een gekleurde strook of bies te naaien in een V-hals. Voor deze handleiding heb ik er niet op gelet maar kijk naar de richting van de tekening als je de stukjes knipt ! Ook niet op de foto: om het risico op scheuren te vermijden, strijk je in definitieve stukken best een stukje versteviging op de middenpunt.

IMG_2122_0049

Advertenties

One thought on “Een hoek instikken – handleiding

  1. Als je stikt op de gestreepte stof kun je veel beter zien wat je aan het doen bent.
    Ik stik op de gestreepte stof tot het ingeknipte hoekpunt, laat de naald naar beneden staan , doe persvoet omhoog en draai voorzichtig de gestreepte stof om de hoek.